diumenge, 1 d’abril de 2018

ADOLESCÈNCIA = APRENENTATGE

Permeteu-me que comenci aquest tema amb unes breus pinzellades de la problemàtica, després unes eines que poden ajudar i deixi pel final els detalls i efectes més visibles del que comporta la crisi de la pubertat i l'adolescència. És una crisi perquè s'acumulen molts canvis físics, químics (hormonals) i emocionals, on els joves a part d'experimentar i aprendre de la vida per si mateixos, i establir els seus propis criteris en totes les qüestions... amb l'objectiu de passar de la dependència a una certa autonomia o independència, i continuar formant el seu caràcter diferencial.

Aquest és un tema, en que l'assessorament potser hauria d'estar realitzat per un equip multidisciplinari (antropòleg, sociòleg i psicòleg), perquè l'herència genètica-familiar i cultural-social també s'han de tenir en compte a l'hora d'ajudar en casos que una de les parts (generalment les dues, pares i fills) requereixin l'atenció i consell d'experts... Quin adult no recorda que en un moment o altre de la seva adolescència no era una mica (o molt) rebel, contestatari, inconformista, extremista, ... És una fase d'aprenentatge i cal remarcar les diferències i tenir criteris propis.
En els 2 darrers anys, només he tingut l'ocasió d'ajudar a 4 adolescents amb la hipnosi, per desembussar problemes de comunicació, eliminar algunes pors, ... etc.  Però sí puc dir que en alguns casos resolts amb hipnosi a adults, he trobat que la causa inicial dels problemes (fins i tot psicosomàtics) eren traumes o incidents de l'adolescència. Així que poca broma! Deixem que el xoc de trens generacionals es produeixi, però facilitem eines a tots dos per passar satisfactòriament a la següent fase del vídeo-joc de la vida i continuar cremant etapes procurant no deixar traumes.

Mireu, un cervell adult, ja és per si mateix prou complexe (tot i estar 100% desenvolupat), on no tot el que gestiona és blanc/negre, bo/dolent... Els humans també processem emocions:
Ingeniería de las emociones: Federico Fros Campelo


Dons un cervell en fase de desenvolupament (pubertat i adolescència) encara és molt més complexe:
El cerebro de los adolescentes y ¿por qué actúan así? | Yordi Rosado


A demés del tema emocional, a l'hora de complicar-ho més, també cal tenir en compte el passional:
Dejar de estudiar y empezar a aprender | Alfonso Blanco Santos


Una bona eina per permetre als joves el seu autocontrol emocional, i autoconeixement podrien ser els cursos o tallers de FORMACIÓ EMOCIONAL i MEDITACIÓ per a infants i joves, com aquests TALLERS del Centre TERRA de Cardedeu, on aprenen a relaxar-se i a gestionar les seves emocions a través d'eines i tècniques senzilles per aplicar al seu dia a dia.

La relaxació i meditació guiades permeten a infants i joves, connectar amb les seves emocions i pensaments, i guiar-los en el seu autoconeixement. Alhora, creen un espai confidencial i segur per l'acompanyament en els seus processos vitals de canvi. Un espai per experimentar l'auto-referència i donar eines per desenvolupar la seva autonomia.

El MINDFULNESS... del que ja he parlat molt (i recomanat) en altres articles d'aquest blog, també pot ajudar als joves:
Secretos de la relación corazón-cerebro | Luciano Sposato


Per si la vostra adolescència queda lluny, i us cal revisar alguns aspectes, us deixo uns quants vídeos:

Pubertad: Ritos de iniciacion (Antropologia)


Pubertad masculina: Hormonas sexuales


Hormonas y competicion


Pubertad y reconocimiento de emociones


Adolescencia: Sociologia y antropologia


Adolescencia y riesgo: Elias


Adolescencia: Riesgo social vs. fisico


Adolescencia y humor: Relaciones sociales


Adolescencia: Montaña rusa emocional


Adolescencia: Amigdala y miedo (Aaron)


Adolescencia: Cannabis y cerebro


Adolescencia: El cuerpo efervescente


Adolescencia: Conducta tribal


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada