dimecres, 25 d’octubre de 2017

Ciència i Vida Sana (2)

En aquest segon escrit de Ciència i Vida Sana, m'he dedicat a recollir (des de el punt de vista científic, o de divulgació científica) informació que serveixi per motivar-te a iniciar (o mantenir) una vida sana que inclogui un mínim d'exercici físic, o activitat esportiva, com a complement a la nutrició sana.

La ciència no diu que sigui dolent descansar, o que no tinguis moments de relaxació assegut al sofà davant del televisor. El que diu és que també hi ha d'haver moments d'exercici i esport en el dia a dia.

Està comprovat que és important fer exercici per reduir el colesterol. Però no passis de zero a cent en poc temps. Es molt recomanable anar a poc a poc acostumant al teu cos, i assimilant els nous esforços amb calma. Passar de no fer esport a realitzar molt és contraproduent ja que ens treu la motivació per realitzar-lo al dia següent.

Si per exemple vols reduir el colesterol amb l'esport i ets una persona sedentària, hauràs de procedir a poc a poc. Començar caminant mitja hora al dia de forma suau per anar incrementant el ritme amb el pas dels dies.

Si cal "extremar" una mica l'exercici, perquè per exemple es vol aconseguir la màxima pèrdua de greix està demostrat que resulta molt més efectiu fer una hora diària d'exercici aeròbic específic. Què vol dir això? Dons que s'han de realitzar exercicis que permetin una màxima entrada d'oxigen a les cèl·lules musculars per fer possible d'aquesta manera el catabolisme dels greixos. Això s'aconsegueix mantenint un ritme cardíac constant d'acord a la llei de Karvonen.

Karvonen és una fórmula matemàtica per calcular la freqüència cardíaca òptima per cremar el greix.

Si les màquines del gimnàs disposen de pulsòmetre (per mesurar els batecs/minut del teu cor) o tens un rellotge, o pulsòmetre personal... No és qüestió de pujar de pulsacions a tope, sense control.

Per més informació, consulta el que diu la Viquipèdia sobre Karvonen


També pots fer servir algunes calculadores web:
http://www.portalfitness.com/test/karvonen.htm

http://www.portalfitness.com/test/karvonen1.htm


Però encara n'hi ha més!
Els neurocientífics diuen que l'exercici físic i l'esport no només milloren la salut física,van més enllà de la tonificació de la musculatura. També té efectes beneficiosos sobre el cervell que ajuden a la salut emocional, a la memòria, ...



Però si necessites una mica de motivació extra per fer exercici físic, mira't aquests vídeos:




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada